سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شنشیر

 
 


شنشیر (SHONESHIR) در اصطلاح محلی به معنی شب نشینی است (شونشیر) . درشب نشینی علاوه برآن که سنت حسنه و پسندیده صله رحم انجام می شود ، محفلی است که در آن از هردری سخن به میان می آید .امروزه این سنت حسنه جای خودرابه احوال پرسی تلفنی وsmsداده است . کلمه شنشیر مارابربال خاطره هامی نشاند تابه گذشته های دورسفرکنیم و به پای نقالی بزرگترهای محفل شب نشینی بنشینیم.خاطره هایی که شاید هیچگاه تکرارنشود . برای مهمان شب نشینی لازم نبود صاحب خانه به زحمتی مضاعف بیفتد.یکرنگی وصفاوصمیمیت حاکم بودوفاصله هاآنقدرنزدیک بودکه کسی نیاز نداشت !! مبل استیل وتابلوفرشهای قیمتی وسرویسها و دکورهایش را به رخ دیگران بکشد .
A.aghaahmadi@yahoo.com

 

موضوعات

فرهنگی(25)

کارون(1)

اجتماعی(1)

اشک(1)

رمزوراز(1)

سرزمین(1)

طبیعت(1)

 
خروش حیدری
آوای ملکوتی میرزاجلیل
تعاونی تولیدی -توزیعی سبزروستای دیزان طالقان
[عناوین آرشیوشده]

مطالب اخیر

 
 

طبیعی -اجتماعی چشمه هاوکوله باری ازخاطرات

براین چشمه چون مابسی دم زدند برفتندچون چشم برهم زدن مرحوم کیفعلی سلطانیان

درکوهستانهای شمالرقی مشرف برروستای دیزان منطقه ای سرسبزباچشمه سارهایی باآب گواراوجودداردکه دراصطلاح محلی بدان (حسین یوردمال)گفته می شود.یکی ازچشمه ها،مختارچشمه (چشمه مختار)نام داردکه درشیبی ملایم قرارداشته واطراف آن راچمن پوشانده است .چشمه محل استراحتگاه کوهنوردان ،چوپانان ویاکسانی است که برای چیدن سبزی کوهی ویاچیدن علوفه برای دام به آنجامی روند.درکنارچشمه تخته سنگی است منقش به شعرفوق که ازسروده های مرحوم کیفعلی سلطانیان است .

مرحوم کیف علی سلطانیان ازشاعران محلی روستای دیزان است که درسال 1386دارفانی راوداع کرده است .اماازوی اشعاری به یادگارمانده است که باخواندن آن اشعارپی به فرهنگ وآداب ورسوم روستامی بریم .دراولین بهاربدون حضوراین یارسفرکرده ،یادش راگرامی میداریم وبرای شادی روحش فاتحه می خوانیم

اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم

دم زدند=استراحت کردند


شنبه 87/1/24 | پیام های دیگران ()

 
قالب وبلاگ